כאבים בגב תחתון אמנם נשמעים כמו משהו לדאוג ממנו בגיל מבוגר, אך האמת היא שכאבים כאלו מופיעים מוקדם יותר משאר מכאובי הגיל, כיוון שהגב התחתון מושפע בקלות יתרה מכל נעל לא מתאימה, יציבה לקויה, היעדר פעילות גופנית או פעילות גופנית בלתי מבוקרת, וגם ישיבה ממושכת, חוסר שינה, הרמת משאות כבדים, עישון והשמנת יתר.

הגב התחתון הוא מרכז הגוף ובו עובר העצב הסיאטי, שהוא העצב הארוך ביותר בגוף, ולכן מושפע בקלות שכזו. כשנוצר לחץ על העצב הסיאטי, זה מביא לכאבים חדים בגב התחתון.


למה אנחנו סובלים מכאבי גב גם בגיל צעיר?

הסיכון לכאבים בגב התחתון כמובן עולה עם הגיל, אך אין זה אומר שצעירים חפים מהם. בישראל, צעירים רבים סובלים מכאבים אורתופדיים שמתפרצים במהלך שירותם הצבאי, שמייצר עומס פתאומי ובלתי מבוקר על הגוף, בשילוב עם שינה פחותה ורעועה, הרמת משאות כבדים ולחץ נפשי שעלול להיווצר מהמצב החדש אליו נקלעו. התנאים החדשים האלה מחלישים את הגב ומגבירים את הסיכון לפגיעות אורתופדיות בכלל, ולכאבים בגב התחתון בפרט.

כאבים בגב התחתון יכולים להיות נקודתיים ולעבור לאחר מספר ימים בודדים, אך גם יכולים להוביל לכאבים כרוניים, פריצת דיסק ודלקות חוזרות שיאריכו את הסבל.

כיצד למנוע כאבים בגב בתחתון?

  • תזונה נכונה, מאוזנת ובריאה שומרת על הגוף חזק וחסין יותר לפגיעה עתידית
  • חיזוק שרירי הליבה באזור הבטן התחתונה והגב התחתון באמצעות ספורט מאריך שריר כגון יוגה, פילאטיס או שחייה
  • הקפדה על יציבה נכונה, שמושפעת אף היא מחיזוק שרירי הליבה
  • לחץ נפשי עלול להשפיע על מכאובים בגוף, ולכן טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע במניעה
  • הימנעות מישיבה ממושכת לאורך זמן באמצעות שילוב תנועה קבועה בסדר היום<
  • הפחתת הרמות של משקלים כבדים או הימנעות מכך

כיצד להתמודד עם כאבים בגב בתחתון?

אך מה קורה אם לא הקפדנו על כל אלה והגיע הכאב החד, הבלתי מתפשר הזה בגב התחתון? איך מתמודדים אתו? איך מקלים עליו?

  • הוספה לשגרת החיים של ההמלצות לצמצום הסיכון לפתח כאבי גב תחתון (ספורט מבוקר, תזונה מאוזנת, יציבה נכונה, חיזוק שרירי ליבה, תנועה, הימנעות מסחיבות)
  • בעת כאב, לשנות תנוחה לכזו שמייצרת פחות לחץ על הגב כגון הנחת כרית מתחת לברכיים בעת שכיבה על הגב
  • יוגה, בפרט תנוחות פיתול, מסייעים להאריך את שרירי הגב ואת שרירי הליבה ומפחיתים את הכאב לטווח הארוך וגם המיידי
  • מעקב רפואי סדיר אצל אורתופד ובדיקות הדמייה למניהן כדי לוודא שאין פגיעה אורתןופדית חמורה ושהמצב אינו מחמיר
  • שימוש במשככי כאבים (בהמלצת רופא בלבד)
  • טיפול יומיומי קצר ויעיל במכשיר בי קיור לייזר המשתמש בלייזר רך להפחתת כאבים ללא תופעות לוואי ידועות
  • טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כגון דיקור ואוסטיאופתיה


חשוב מאוד לשים לב לכאב, לסוגו, משכו והחוקיות שלו, אם יש כזאת. לשים לב אם יש תנועה או פעילות שמגבירים את הכאב, לעשות ספורט מבוקר שלא סוחט את הכאב אלא מקל עליו, בצורה הדרגתית ומאוזנת. לא להימנע לחלוטין מתנועה, גם כשכואב מאד וכל צעד מרגיש בלתי אפשרי. הימנעות מתנועה לא רק מחמירה את הכאב, אלא גם מתנה פחד מתנועה, שכמובן מחריפה את מעגל האימים של הכאב ומקשה מאד על היציאה ממנו. ברגע שצץ כאב בגב התחתון, להיות במעקב רפואי ואישי, לא להזניח, ולטפל.

  • השאירו פרטים לשיחות ייעוץ חינם: