"שברי מאמץ" נשמעים כמו מושג רחוק אי שם מתקופת הצבא, אך גם בגיל בוגר יותר אנחנו עלולים לסבול מהם אם לא נשתמש במקדמי זהירות. הנה 8 דברים שאולי לא ידעתם על שברי מאמץ:

מסדק זעיר לשבר

  1. שברי מאמץ הם בעצם סדקים זעירים בעצמות הספוגיות (בין העצם החיצונית הקשה למח העצם) שנגרמים מעומס על עצם מסוימת כתוצאה מפעולה חוזרת ונשנית. בעצם, תהליך פירוק העצם עולה על תהליך הבניה שמתרחש בה באופן טבעי, ובכך הסדקים שנוצרים, לא מתמלאים מחדש, והופכים לשברי מאמץ.
  2. הסימפטומים של שברי מאמץ כוללים כאב נקודתי, נפיחות מקומית, רגישות למגע, התגברות הכאב בתנועה, כאב במנוחה. תחילה, הסימפטומים יהיו חלשים יותר ויתגברו ככל שהעומס על העצם יגבר או יימשך, וכן יתחילו בשלב מוקדם יותר של הפעילות. לכן חשוב להפסיק את הפעילות ברגע שמתחיל כאב מינימלי ולהתייעץ עם רופא במה מדובר. רק לאחר התייעצות עם רופא ניתן לחזור לפעילות בצורה הדרגתית, לפי המלצותיו.
  3. ספורטאים שעוסקים בענפים ספורטיביים המתבצעים על משטחים קשים כגון כדורסל, ריצה, טניס, כדורעף, נוטים לסבול יותר משברי מאמץ מאשר בענפי ספורט אחרים. המשטחים הקשים מייצרים התנגדות חזקה יותר בכל תנועה, העומס על עצמות הרגל התחתונות ועצמות כף הרגל הוא גדול יותר באופן יומיומי כיוון שכל מסת הגוף נופלת עליהם. כאשר מדובר בפעילות ברמת עצימות גבוהה והתנגדות גבוהה שמקורה בקשיות המשטח, הסיכון לשברי מאמץ גדל.
  4. בי קיור לייזר לטיפול בכאבי ברכיים
  5. לנשים שסובלות מווסת בלתי סדירה או מהיעדר מחזור וסתי יש נטייה גבוהה יותר לסבול משברי מאמץ. הסיבה לכך נעוצה בתזונה. וסת בלתי סדירה יכולה להיות סימן למחסור בקלוריות שמוביל לחוסר איזון הורמונלי. האיזון ההורמונלי קריטי בהיווצרות מסת עצם תקינה, במיוחד אצל ספורטאיות צעירות.
  6. שינויים קיצוניים ברמת הפעילות הגופנית עלולים להגביר אף הם את הסיכון לשברי מאמץ. זו הסיבה ששברי מאמץ נפוצים כל כך בקרב לוחמים בצבא, שחלקם אינם מגיעים מרקע ספורטיבי ונאלצים לעסוק בפעילות גופנית ברמת עצימות גבוהה באופן בלתי מבוקר ולא הדרגתי מספיק.
  7. ישנם מצבים רפואיים המאופיינים בחולשת עצמות כמו אוסטיאופורוזיס, שבה בעצם ישנה ירידה קבועה של צפיפות העצם, כלומר מסת העצם מידלדלת ומשאירה את העצם חלשה ויותר פגיעה לפציעות, בניהן שברי מאמץ.
  8. ניתן לצמצם את הסיכון לשברי מאמץ על ידי הקפדה על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית הדרגתית ומותאמת ליכולת האתלטית, שימוש בנעליים מתאימות הן לסוג הפעילות והן לכף הרגל והפחתת צריכה של נוגדי דלקת (NSAIDs) למינימום, כיוון שהם מאיטים את תהליך בניית העצם.
  9. אבחון שברי מאמץ לרוב מתבצע על בסיס תלונות המטופל ובדיקה פיזית של רופא מוסמך, אך מקרים שונים לעתים מצריכים בדיקות דימות כגון צילום רנטגן שהוא הנפוץ ביותר במקרים כאלה ובעל החדות הנמוכה ביותר, מיפוי עצמות שנותן תמונה עמוקה יותר של העצם, ובדיקת MRI שתוצאותיה הן החדות והמפורטות ביותר, ועל כן היא גם היקרה ביותר.

  10. סובלים משברי מאמץ? הפתרון החדשני הזה יעזור לכם להתמודד איתם במינימום כאב!

    שברי מאמץ נפוצים בעיקר אצל ספורטאים, רקדנים, חיילים ואנשים שעומדים במשך שעות רבות ומאומצות על הרגליים (כמו אחים ואחיות בבית חולים), אך יכולים להיגרם אף מפעולות יומיומיות המבוצעות באופן לא נכון ולא מבוקר. לכן, אם חשתם בכאב בזמן פעילות, ייתכן מאד כי מדובר בשברי מאמץ.

    במקרה שאובחנו אצלכם שברי מאמץ, הצעד המיידי הוא כמובן להיות במנוחה – וכמה שיותר ממנה - לתת לעצם להיבנות מחדש ולא להמשיך להעמיס עליה. במצב של שברי מאמץ מתקדמים, מנוחה לא תועיל לטווח הקרוב וכנראה שתרגישו צורך ליטול משככי כאבים ולקרר את המקום. אך יש גם דרך אחרת, טבעית, לא ממכרת ולא פולשנית; מכשיר בי קיור לייזר לטיפול בכאבים המשתמש בלייזר רך להפחתת כאבים, נח וקל לשימוש ולא מצריך זמן ארוך - רק מספר דקות לטיפול, פעמיים ביום.

    בי קיור לייזר לטיפול בשברי מאמץ

    לייזר רך הוכח כמסייע בהפחתת כאבים ללא תופעות לוואי ידועות, והוכח כיעיל גם בשברי מאמץ. אופן הפעולה של הלייזר מקום הכאב מעורר את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף באמצעות עירור הפעילות התאית, חיזוק התקשורת הבין-תאית והמרצת מחזור הדם. פעולות אלה מובילות להפחתה משמעותית בכאבים ובמקביל מעודד את מנגנון ההחלמה הטבעי של הגוף החיוני לשיקום יעיל ומהיר יותר של האזור שניזוק.

    • השאירו פרטים לשיחות ייעוץ חינם: